فعالیتهای ادبی ، فرهنگی و هنری محترم محمد بشیر رحیمی
خانه ُ فرهنگی مولانا خانه ُ فرهنگی مولانا

از فعالیتهای ادبی ، فرهنگی و هنری محترم محمد بشیر "رحیمی" شاعر معاصر کشور و شهید سید حامد " نوری "  تجلیل بعمل آمد.

 

اعضای خانه ُ فرهنگی "مولانا" شهر ونکوور کانادا به سلسله ُ گرامیداشت از شخصیتهای ادبی ، هنری و فرهنگی کشور شام شنبه ١٨سپتامبر ۲۰١۰ با جمع از خبرگان ، شعرا ،نویسندگان و شخصیت های فرهنگ دوست درمحفل گرامیداشت از شاعرتوانا وادیب کشور محترم آقای محمد بشیر "رحیمی " وهمچنان از شخصیت فرهنگی ، ادیب ، سخنور و نطاق مستعد و مجرب  رادیو- تلویزیون  افغانستان، شهید سید حامد  " نوری"  که   دژخیمان  سیه دل  بی خرد دو هفته قبل لورا  به قتل رساندند ، در خانه ُفرهنگی "مولانا"  اشتراک وادای دین نمودند. سناریو محفل به سه بخش تقسیم شده بود. قسمت اول در رابطه به فعالیت های ادبی و هنری محترم "رحیمی" و قسمت دوم پیرامون شهادت نا بهنگام شخصیت ادبی وفرهنگی مرحوم سید حامد "نوری" و قسمت سوم مشاعره به اقتفای یکی از غزلهای مرحوم استاد محمد انور بسمل.

در آغاز محفل جناب استاد محمد اسحق " ثنا "  به حاضران  خیر مقدم گفت و سوانح مکمل آقای " رحیمی " را  بیان داشت و پیام  ارسالی  شاعر توانا  و درد آشنا و منتقدی بر جسته  کشور محترم میرمحمد حسین  "مهدوی " مقیم  شهر تورانتو کانادا وصاحب امتیاز  "رادیو رنگین کمان" را که در قسمت ان چنین آمده بو

(آقای " رحیمی"   در شعرش تنها  از مردم  سخن نمی گوید ، بلکه  آنرا  با تمام  حجم و ارتفاعش  به نمایش می گذارد سر نوشت خون آلود  افغانستان ، آوارگی ، مرگ ، فقر ، تنهایی نا مردی و نا مردمی و....از عناصر اصلی شعر  او به حساب می اید ). بخوانش گرفت که از طرف حاضرین اسقبال گرم شد.

سپس ، محترم مجید "قیام" رُیس خانه ُفرهنگی "مولانا"ضمن اینکه تشریف آوری مهمانان را خوش آمدید گفت ، از ویژگیهای  ادبی و هنری محترم "رحیمی" که او نه تنها یک شاعر توانا ، بلکه یک خطاط و خوشنویس چیره دست که دارای  شخصیت آرام ، متین.با وقار و حق مدار است ، یاد نمود و همکاریهای موصوف  را در خانه ُفرهنگی " مولانا" ستود و موفقیتهای گسترده یی  رادر عرصه ادبیات کشور برایش آرزو نمود بعدآ تقدیر نامه ُ خانه ُفرهنگی مولانای شهر ونکوور  را که به پا س خدمات فرهنگی جناب بشیر  رحیمی که با اشتراک شان در محافل ادبی این خانهُ فرهنگی انجام داده و میدهید به ایشان تقدیم نمود که با ابراز سپاس از جانب رحیمی پذیرفته شد.

سپس ، محترم جناب دوکتور محمد یاسین " یوسفی"از اوصاف حمیده ُ محترم "رحیمی" بصورت مبسوط تذکر به عمل آورد ، وی تحمل ، شکیبایی و پیشآمد نیکواو را  در مقابل دوستان ستود. بعدا ، محترم امان " معاشر" ژورنالیست فعال و آزاد  پیرامون منش این شخصیت فرهیخته و متواضع مقالت مفصل را بخوانش گرفت وبه گفته ُ خودش  این مقاله ُ خودرا ممکن در برخی سایت های پر بینیده ارسال نما ید.

همچنان دانشمند گرامی محترم جناب آقای  م.ب " فاضلی " که شناخت  دقیق و مکمل از شخصیت ادبی و هنری  محترم "رحیمی " دارد ، در باره  شخصیت ادبی  او معلومات گسترده یی ارایه نمودو نازک خیالی های که در اشعارش هویداست  صحبت و نمونه های شعریش را به تفصیل بیان کرد.

هکذا ، شخصیت  ادبی  وعرفانی جناب محترم "درویش"  یکتن از دوستان همزبان ایرانی  شرکت کننده در محفل  راجع به این شخصیت دانشمند  "افغان"  ابراز نظر نمود و موصوف را  شاعر با احساس ، مردمی و با درد خواند . همچنان قابل ذکر است که محترمه  حمیده جان " قیوم زاده "  یکتن از اشتراک کنندگان محفل قطعه شعری از شاعر توانا "رحیمی" را به آواز گیرا دکلمه نمودو از تدویر همچو محافل ادبی و فرهنگی در این دیار غربت  تمجید وستایش کرد و بعدآ جوان با استعداد محترم میسم "محبی" نیز یکی از سروده های جناب بشیر رحیمی را  به دکلمه گرفت که از طرف حاضران استقبال گرم شدند..

در بخش دوم محفل  دو دکلماتور جوان ، موفق و با استعداد کشور محترمه  سلما جان " فرخاری " و محترم  رزم آفرین "فرخاری" که گردانندگی بخش دوم محفل را  نیز در اختیار داشتند ، پیرامون  شهادت  سید حامد " نوری " که درمسایل گویندگی ، گردانندگی برنامه  ، دکلمه اشعار ، شیوه نگارش  و علامه گذاری سمت استادی  و آموزگار را به آنها داشت ، آمادگی ویژه و لازم را به پاس حرمتگزلری و یادبودش داشتند. اشعار مرثیه یی را با شیوه دو گانه بیان کردند که محفل را  رنگینی و زینت خاص بخشیدند که بااستقبال گرم حاضرین بدرقه شدند.

قابل یاد دانیست که محترم مجید " قیام" رُیس خانه ُ فرهنگی "مولانا"  که در حدود سی سال درهجرت و عزلت  با " نوری" آشنای کامل داشت ، مرگ  سید حامد " نوری "  این فرزانه سخنور فرهنگی با تدبیر را یک ضایعه جبران نا پذیر خواند واز دولت بی تفاوت افغانستان یکبار دیگر خواست تا  عاملین این جنایت را به پنجه قانون بسپارند. تا در آینده دیگر فرهنیگان و روشنفکران و روشنگران نشود با دست های کثیف و خون آلود این ادم کشان حرفوی کشته شوند و همه مردم افغانستان  یتوانند در یک فضای صلح وعدالت اجتماعی  با هم زندگی نمایند، صحبت نمود.

 

بعدآ ،دو دکلماتور  مذکور قطعه مخمسی را که  در  لباس مرثیه از طرف  محترم جناب مولانا عبدالکبیر "فرخاری " در مورد شهادت  این بزرگمرد سروده شده بود به آواز گیرا شان بصورت متناوب قرا ُت گردید. قابل تذکار است آوانیکه شعرا  و دکلماتور ها  به دکلمه اشعار شان میپرداختند محترم مجید "قیام" هر یک را با نوازش دلنشین رباب همراهی میکرد  که کیفیت شعرهر شاعر را  در ورای نغمه های  رباب دو چندان میساخت که با استقبال و کف زدن های  گرم اشتراک کنندگان بدرقه گردیدند. همچنان قابل  یاد آوریست که در مورد شهادت مرحومی از برخی نهاد ها و مقامات فرهنگی و ادبی  و برادر مرحومی نامه های که به این مناسبت به خانه ُفرهنگی "مولانا" مواصلت نموده بود هر یک آن بخوانش گرفته شد و هیات رهبری خانه ُ فرهنگی "مولانا"  از احساس  پاک ایشان ابراز قدر دانی و سپاس نمودند.

 

در فرجام ، مطلع قطعه شعری  از مرحوم محمد انور "بسمل "

آمد زعشق جان به لبم دل به تنگ هم      خواهم که سر زنم به بیابان به سنگ هم 

که به اقتفا و مشاعره گرفته  شده بود ، محترم مولانا " فرخاری " و محترم نجیب " بهروش"  اشعار سروده شده خویش را به سمع حاضران محفل قراُت نمودند.و همچنان  محترم  حبیب  یوسفی " شاعر توانا شهر ونکوور قطعه شعری پر شوری  را سروده بود محفل را رنگینی خاص بخشید و از طرف اشتراک کنندگان با کف زدنهای ممتد استقبال گردید..

 در خا تمه، محترم مجید " قیام"  به همراهی  محترم حبیب "یوسفی "  رباب ، وحید "گل"  دف و محترم متین "قیام "  طبله به خواندن  آهنگهای  شاد و روان بخش محفل را رنگ و بوی تازه بخشید . همچنان مبین جان "قیام" با کمره فلمبرداری خویش مشتاقانه  در خدمت هنر، فرهنگ و فرهنگیان وظیفه اش را موفقانه پیش میبرد. در پایان محفل اشتراک کنندگان ضمن اینکه موفقیت های گسترده را برای محترم " رحیمی " شاعر محاصر و توانا کشور در عرصه ادبیات آرزو نمودند  با تکرار دعا بروح پاک شهید  سید حامد "نوری" و به سلامتی و بهروزی همه انسان های روی زمین حوالی ساعت  دو سی شب خاتمه یافت.

هیات رهبری خانه ُ فرهنگی "مولانا"

شهر ونکوور کانادا

۲۳سپتامبر ۲۰١۰


September 24th, 2010


  برداشت و بازنویسی درونمایه این تارنما در جاهای دیگر آزاد است. خواهشمندم، خاستگاه را یادآوری نمایید.
 
بیانات، پیامها و گزارشها